avation
avation
هوانوردی


دوستان خلبان این هواپیما یا بهتر بگیم کاپیتان پرواز اولین باری بوده که فرود در فرودگاه سانفرانسیسکو را با جت پهن پیکر بوئینگ 777 تجربه میکرده و جالبه که بدونید کاپیتان فقط و فقط 43 ساعت با این تایپ هواپیما پرواز داشته. 
البته اضافه کنم که کاپیتان پرواز آقای لی کانگ کوک مجموعا تابحال بیش از ده هزار ساعت پرواز در کارنامه پروازی خود داره.

کاپیتان "لی" مابین سالهای 1999 تا 2004 بارها با تایپ هایی بجز بوئینگ 777 به این فرودگاه پرواز کرده بوده.

خب این از کارنامه و اوضاع و احوال کاپیتان. اما ببینیم دستگاه ضبط صدای کابین و ضبط داده های پروازی چی میگن؟؟؟

اینجور که از شواهد پیداست این دستگاه ها نشون دادن که در لحظه فرود و اپروچ (کاهش ارتفاع برای فرود) هواپیما باسرعت بسیار کمتر از سرعت نرمال و ارتفاع پایین تر از استاندارد طرح پروازی فرودگاه در حال پرواز بوده که خلبان 7 ثانیه قبل از برخورد اقدام به افزایش سرعت میکنه که خب دیگه خیلی دیر شده بوده.

(در این قسمت یاد سانحه بوئینگ 727 ایران ایر افتادم که نزدیکای فرودگاه ارومیه زمین خورد. دقیقا یه همچین حالتی اتفاق افتاده بود. مرحوم کاپیتان دادرس هم مینیمم ها را رد کرده بودن و زمانی که تصمیم گرفتن از فرود صرفه نظر کنن که دیگه خیلی دیر شده بود. یادشان گرامی)

همچنین اف دی آر 4 ثانیه قبل از برخورد نشان داده که صدای بوق استال در کابین طنین انداز شده و خلبان را از از دست دادن کنترل هواپیما و واماندگی مطلع میکنه.
دستگاه ضبط صدای کابین هم مشخص کرده که 2 ثانیه قبل از برخورد با زمین خلبان قصد داشته تا از لندینگ صرف نظر کنه که خب صد البته برای یه همچین غولی 2 ثانیه دیگه خیلی دیره.

اما ببینیم اوضاع هواپیما بعد از سانحه چجوری بوده؟؟؟

هواپیما بطور وحشتناکی به زمین برخورد میکنه و دمش کنده میشه و روی شکمش شروع به چرخیدن میکنه. وقتی تیم امداد و نجات میرسه میبینه یه سری از مسافرا دارن از آب میان بیرون. جالبه!!! 

گروه امداد شعله های آتش را داخل هواپیما مشاهده میکنن و عملیات نجات آغاز میشه. در نهایت 182 مسافر به بیمارستان منتقل میشن که هم اکنون حال 6 نفر از آنها وخیم گزارش شده. ولی متاسفانه دو دختر 16 ساله چینی جان خودشونو از دست میدن. علت کشته شده این دو قربانی ظاهرا برخورد با ستونهای هواپیما در اثر ضربات شدید اولیه برخورد هواپیما با زمین بوده.

همچنین 127 مسافر هم کاملا سالم بدون هیچگونه جراحتی از هواپیما خارج شده.

جالبه که بدونید اکثر مجروحان انتهای هواپیما نشسته بودن و بسیاری از آنها با شکستگی ستون فقرات مواجه شدن و البته از اینکه زنده موندن خیلی خوشحالن.

خب دیگه بر خلاف گفته ی رئیس شرکت آسیانا که خاطر نشان کرده بود خلبان مقصر نبوده، تمام شواهد حاکی از اشتباه بی چون چرای خلبان بوده و شکی در اون نیست. سرعت کمتر از استاندارد در زمان اپروچ، ارتفاع پایینتر از مینیمم ها و ری اکشن دیر نسبت به لغو عملیات فرود همه و همه حاکی از یه اشتباه بچه گانه از طرف خلبانی با 10000 ساعت پرواز هست. البته این مطالبو بنده عرض نکردم بلکه گروه NTSB یا همون تیم بررسی سانحه در گزارش خودش ثبت کرده. 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: